Undervisningsplan - Fangen fra Azkaban - Opgave 4
   

Sammen med jeres makker, skal I i gang med analysere spillet. Følg analyseskemaet herunder.

 

ANALYSEMODEL

 

Titel: Hvad fortæller spillets titel?

 

Storgenre: Actionspil eller strategispil?

 

Undergenre: Eventyrspil, simuleringsspil, plat­form spil, 1.persons-skydespil, racerspil osv.

 

Rammefortælling, forhistorie: Mange spil lader selve spilsekvenserne foregå i en rammefortælling, som f.eks. fortælles i små filmklip. Hvis dit spil har en sådan rammefortælling, hvad går den så ud på, hvornår fortælles den, og hvilken betydning har den for spillet og spilleren?

 

Forløb: Mange fortællinger følger beretter­modellen. Hvilket forløb er der i spillet? Er man tvunget til at følge et lineært fortælleforløb (som i en almindelig fortælling), eller er forløbet åbent som i en hypertekst? Har spilleren mange valgmuligheder, som kan ændre spillets forløb, eller er rammerne givne og urokkelige? Har spillet kun et mål, eller er der flere muligheder?

 

Grafik: Beskriv og vurder spillets grafik. Tilstræbes realisme i grafikken? Er der særligt bemærkelsesværdige grafiske effekter? Beskriv det generelle billedunivers, som spillet skaber - læner det sig op ad andre billeduniverser (f.eks. fra film eller andet)?

 

Perspektiv: Hvordan er spillets "kameraføring"? Er perspektivet fast eller bevægeligt? Hvilke konsekvenser har det, at perspektivet er, som det er?

 

Lydside: Er der brugt musik? Hvordan bruges den? Hvilken stemning skaber musikken? Beskriv brugen af lydeffekter. Tilstræbes realisme? Hvad betyder lydsiden for spillet og spilleren?

 

Spillemåder: Er spillet særligt beregnet til spil i netværk, flere spillere ad gangen eller lignende?

 

Varighed og tempo: Hvordan er spillets tempo (højt/lavt, jævnt/ujævnt)? Hvor lang tid tager det at spille færdigt (hvis det kan spilles færdigt)? Hvor lang tid bruger man almindeligvis på at spille spillet?

 

Spillets samlede udtryk: Virker spillets samlede udtryk (billedside, lydside osv.) sammenhængende og overbevisende, eller er der modsætninger eller mindre heldige elementer? Beskriv og vurder spillets samlede æstetik. Det kan også være interessant at stille spørgsmål som: Hvis spillet var en bog, hvad var det så for en slags bog? Hvis spillet var en film, hvad var det så for en film?

 

 
Panel title
Antal besøg: 26

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,73138809204102sekunder