Tunea Live-Rollespil - Generele regler




Kamp og krop:



Kampen i spillet:

Al form for slåskamp i spillet SKAL ske med godt polstrede våben. Dette for at forhindre skader! Vi spiller med markerings kamp, og dette betyder at man ikke må slå igennem! Der ud over må slagene aldrig komme direkte oppefra, da der er støre risiko for at ramme modstanderen i hovedet, eller direkte nedefra, da der er risiko for at ramme modstanderen i skridtet.
Hvis du skulle blive ramt i hovedet, halsen eller i skridtet, så er det dig der vurderer om det er for hårdt, og hvis det er, så dør din modstander på stedet, men så du dør også selv.
Hvis det ikke er for hårdt så fortsætter kampen bare som tidligere. Slag på hænder og fødder gælder ikke, og balderne hører til benene.


Hvis der er en du mener, slår for hårdt, så sig det til ham/hende. Du må ALDRIG slå hårdt igen!!! Hvis personen ikke lytter, så kontakt game-masteren/dødsvogteren.


Og drenge! Jeg ved det er sjovt at slå pigerne over brysterne, men lad venligst vær med det! I kan jo heller ikke li’ at blive fyret i løgene, vel???

 


KP-Kropspoint:

Kropspoint fortæller hvor mange gange du kan tåle at blive ramt. Altså har du 3 KP så kan du tåle at blive ramt 3 gange før du dør. Antallet af KP er forskelligt fra race til race.
Hos os benytter vi os af et enkelt system for KP- nemlig ”flydende”. Flydende betyder at du har 1 tal at holde styr på i stedet for de normale 3. Dette gør også at det er lige meget om du bliver ramt på arme, ben eller maven/ryggen, det giver alligevel minus 1 KP – OBS!!! Bliver du ramt i overkroppen av en pil, så mister du alle dine KP!!!



RP - Rustingspoint:

RP er dine rustingspoint, som du får udleveret for dit udstyr. Dine RP, bliver lagt til dine KP, så du får mere i liv:

      F.eks. ”Simon spiller elverkriger, og starter derfor 
                  med 3 KP, men han har også en læderrustning,
                  som giver ham 2 RP.
 

Altså kan Simon nu tåle at blive slået på 5 gange inden han dør.Dog er der en ulempe ved RP. Dine RP repræsenterer din rustning, og tager derfor skade før du selv gør!!! Når din rustning har taget skade skal den repareres før den får sine RP tilbage, og det kan du gøre hos en smed hvis den er af metal, eller hos en skrædder hvis det er læder eller stof!

Der er ingen fast liste over hvad man får i RP, men en individuel bedømmelse fra kostume til kostume! Hjemme lavet giver mere i KP end købevarer, og nydeligt avanceret udstyr giver selvfølgelig mere end moster Tildes sommer dug hvor der er klippet hul til hovedet J.

 


Regler for sammensætning af udstyr

Man kan gøre stort set som man vil, men du får altså ikke ekstra RP af at have 20 lag tøj på. Og aldrig læderrustning, ringbrynje og plade uden på hinanden, det er urealistisk!!!



Sikkerhed af våben, 

rustninger og skjolde:



Våben:

Alle våben skal godkendes af game-masteren inden spilstart. Kernen af våbenet må ikke kunne mærkes igennem våbenet, da der ikke er nogle hårde punkter på våbenet. Dette for at forhindre skader!


Kniv/Daggert: Må maks. Være 40cm lang. Der må ikke stikkes med våbenet.


Lille Kølle: Det kan også være et pøbel våben som fx en stegepande, en grydeske, et krus osv. Alle disse våben skal være polstrede, og man må ikke kunne mærke kærnen. (min 30 cm og maks. til skridtet)


Ethåndsvåben: fx sværd og økse, så længe våbenet ikke er længere end at de går fra jorden til din navle. Der må ikke stikkes med våbenet.


Tohåndsvåben: Et våben der kan være lige så langt som du er høj. Må ikke stikkes med.


To våben: Må ikke være længere end fra jorden til skridtet. Må ikke stikkes med.


Stor kølle: Det er en stor kølle når den når fra jorden og op over din navle. Alle køller skal være godt polstret.


Stav: Må maks. Være 220 cm. Den skal holdes med to hænder, og må på ingen måde benyttes som kølle.


Spyd: Må maks. være 220 cm. Der må ikke være kerne i spidsen (min. 30cm fra kernens spids, til hovedets spids). Og så er det vigtigt at ALT er polstret. Må gerne stikkes med.


Hellebard: Må ikke være længere end 220 cm. Der må ikke være hårde materialer i bladet, og hele hellebarden skal være polstret.


 

Rustninger:

Der er mange former for rustninger, men de mest almindelige er:


Pladerustning: Pladerustningen er den rustning, som er lavet i plademetal & dækker større dele af kroppen. Sikkerhed: Undgå skarpe kanter og spidse ting der stikker ud fra rustningen.
Skal bære slagkofte under.


Ringbrynje: Brynjen er en rustning samlet af en masse små ringe, der gør den mere smidig end en pladerustning. Sikkerhed: Ringenes størrelse skal holdes små, så ledes at ingen fingre kan stikkes ind i en ringene. Husk at lukke ringene ordentligt, så man ikke kan rive sig på dem.
Skal bære slagkofte under


Læderrustning: Læderrustningen er mere almen brugt, da læderet er et langt billigere materiale.


Slagkofte: Slagkoften er som regel brugt under pladerustningen, da den er en polstret tyk dragt, som afbløder slaget.


Anden form for kostume: Selvom du ikke bærer en direkte rustning, kan du godt få rustningspoint for dit kostume hvis det er godt lavet.

 


Vedligeholdelse i spillet:

En rustning skal naturligvis vedligeholdes. De RP du får tildelt, skal du lægge til din normale KP.
Hvis du får skade af våben er det altid din rustning der først får skade.

Du kan ikke få helbredt din rustning som du kan med dine KP, du skal i stedet opsøge en person med evnen smed (hvis den er af metal) eller skrædder (hvid den er af læder eller stof) for at lappe din rustning eller kjole.

Dør du med rustning på og sender dødsvogteren dig tilbage til live igen, vil han reparere din rustning så den er på sit maksimale igen.


 

Skjolde:

Alle skjolde skal være polstrede i kanten. Alle skal have en glat plade for til, uden søm eller skruespidser stikkende ud af. Dette for at undgå skader, hvis en person skulle blive ramt af et skjold, ved uheld.


Maks størrelsen for runde skjolde: Diameter fra skulder til håndled. (større skjolde kan finde sted hvis game-masteren har tilladt det)


Maks størrelsen for andre skjolde: Må det ikke være bedre end fra skulder til håndled, og ikke højere end fra jorden til din navle. (større skjolde kan finde sted hvis game-masteren har tilladt det)


Skjolde må ikke bruges som våben, det vil sige at man ikke må slå med hverken skjoldpladen eller den polstrede kant.

Skjoldet beskytter med pile og slag, men IKKE mod magi.




Døden og


dødsvogteren:



At være død:

Når man er nede på 0 KP er man død. Det er mange måder at miste sine KP på, men når man først har mistet dem, så er man bevidstløs i 5 minutter, hvor efter man dør, og ens sjæl (dig med en hånd på hovedet) vandre ned til dødsriget, hvor dødsvogteren skal vurdere om du er værdig nok til at få livet tilbage.
Når du er på vej til dødsriget, så er du en ånd, og det betyder at ingen der er i spil kan høre dig eller se dig. Du kan ikke røre ved noget eller nogen, og må på ingen måde påvirke de andre spillere!

Hvis dødsvogteren vælger at give dig livet tilbage, skal du vandre op til dit holds lejer (som ånd), hvor du lever op, og kan intet huske. Du starter med dine KP, men for at få dine RP tilbage skal du opsøge en smed eller en skrædder.

 

Dødsvogteren:

Dødsvogteren er et sært væsen, der er blevet sendt til Tunea af guderne. Ingen ved hvor store kræfter dødsvogteren har, men man ved at det svarer til alle gudernes kræfter tilsammen!

Vogt dig for dødsvogteren! – Der kan ske forfærdelige ting hvis den bliver vred! 




Penge og handel  


i Tunea:


Mønt enheden – Gapp’er:

I Tunea handler man med mønt enheden Gapp’er, som forekommer i flere forskellige former:

* Almindelige mønter (en mønt = 1 Gapp)

* Røde diamanter (en rød diamant = 10 Gapp’er)

* Grønne diamanter (en grøn diamant = 15 Gapp’er)

 


Det bruger du Gapp’erne til:

At betale skat:

Hver dag bliver der opkrævet skat. Når skatteopkræveren kommer forbi, er det bedst at have en Gapp klar, for ellers ender du bag tremmer!

De penge du betaler i skat, går til lønnen til bygarden, til kirkekasserne og til game-masteren.
Kirkerne bruger pengene til at købe vigtige ting til holdet – f.eks. gyffer, og de penge der går til game-masteren bliver brugt til skatte man kan finde i spillet, og andre spændende ting.

Skatten er vigtig, da den sætter gang i spillets pengekredsløb.


Handel og Krobesøg:

Det er langt fra alle dine Gapp’er der går til skattekassen!

De resterende Gapp’er kan du bruge til at købe fede genstande hos købmændene, få repareret din rustning hos en smed, eller syet dine hullede klæder hos en skrædder, og for at det ikke skulle være løgn, så kan du også bruge dem på stærke drikke i kroen, eller noget godt at spise.

En personlig tjener ville heller ikke være helt tosset.


At købe sig fri fra dødsriget:

Nogle gange er dødsvogteren gavmild, og lader dig vende tilbage til livet for en enkelt Gapp, andre gange… surt show!

 

 

Sådan får du Gapp’er:

Der er rigtig mange måder at tjene Gapp’er på, og nogle af dem er mere ædle end andre.

Man kan tjene Gapp’er ved at:

Være i lære hos nogen

Være i bygarden

Være handlende, smed, skrædder eller lignende.

Stjæle dem

Eller finde forsvundne skatte

Og mange andre måder 




Min karakter:


Sådan laver du en karakter:

Følg punkterne, så har du snart en sej karakter.


1. Vælg et Laug (måske flere) - og tag et karakter ark for
      det Laug du har valgt.

2.  Find ud af hvilken evne din karakter skal starte med
      - og hvilke den skal lære senere hen.

3.  Find et navn der passer din rolle.

4.  Find ud af hvem der er din gud/-inde.

5.  Skriv en baggrundshistorie, der fortæller noget
       om hvem din rolle er.

       F.eks: Skriv hvordan din rolle har fået sine evner,
                  hvorfor, og noget om hvor din karakter 
                  kommer fra.

6. Din rolle skal have en hemmelighed
     (skriv den i din baggrundshistorie).

        F.eks: Kongens rådgiver, Jachim, stjæler fra
                   statskassen i ny og næ.

7.  Din rolle skal også have et dagligt mål
      (skriv det i din baggrundshistorie).

         F.eks: Jachim, elsker at få opmærksomhed, så 
                    derfor er hans daglige mål at blive samlings
                    punktet
 for 
en gruppe mennesker.

8.  Som et sidste krav skal din rolle have en drøm
      (skriv den i din baggrundshistorie).

         F.eks. Jachims drøm er at blive konge af Tunea!

9.  Hvis din rolle skal være sjov at spille er det en god
       ide at give den en svaghed.

         F.eks. Jachims ene svaghed er at han nogle gange 
                    har lidt for lange fingrer, og hans anden
                    svaghed er 
han er magtliderlig.

 


Evner og Laug:

Alle evner er delt ind i forskellige laug, og der er i alt 6 laug.

* De almene evner (med evner som ikke hører til noget særligt laug)

* Tyveforeningen

* Krigerordenen

* Handelsorganisationen

* Magikerstablen

* De lærdes laug

Du skal forestille dig at dit karakterark er et landskab, at laugene er træer og at dine evner vokser på dem. Som ny starter du typisk med 2 træer: De almene evner, og et valfrit laug.
Du har fra start af den første evne i hvert af dine mestrede træer, og må derefter bygge på med en evne i et af træerne - det vil sige 3 evner i alt, derefter kan der læres mere i spillet.



Karakterark og


Evnetræer:



Karakterarkene finder du her:

/download.php?download_file=887330942Evner.pdf


 
Panel title

© 2017 tuc

Antal besøg: 318

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-1,3337249755859sekunder