Det moderne gennembrud - Galleri
Sat ud

Sat ud

på Billedet ser man en familie, som er blevet smidt ud af deres hjem. I forgrunden står en gammel kone, en yngre kvinde og en lille pige. ved siden af dem ligger deres få møbler og andre ejendele. lidt bagved dem ,til højre, står manden i familien sammen med en betjent.
I første fikspunkt er konens fortvivlede, triste ansigt, og Hendes krop følger det lodrette gyldne snit. lige omkring fikspunkt 1 er også kvindens ansigt. hun står og følger med i hvad manden snakker med betjenten om.
I fikspunkt 2 er så manden og betjenten.
den lille pige holder kvinden i hånden og ser ud, som om hun ikke rigtigt er klar over, hvad der forgår.
Billedet er i normalt perspektiv, da man hverken ser op eller ned på personerne, men nærmere føle med dem. Farverne på billedet er ret triste, mest grå farver. dog er kvindens hoved beklædning rødt, og det er det eneste farverige på billedet, jeg tror det symbolisere, at hun på det tidspunkt er familiens eneste håb.
Erik Henningsens hensigt med billedet har været at informere folk om, hvordan de fattige levede. modtageren var selvfølgelig ikke den fattige selv, men den bedrestillede. han ville påvirke og vise, at det var urimelig, at noget skulle have det sådan.
Udslidt

Udslidt

”Udslidt” forestiller en mand og en kvinde på en tør, udyrket mark. Manden er faldet om, tilsyneladende død, og bøjet over ham sidder en kvinde og råber på hjælp. At dømme ud fra deres slidte tøj, er der tale om to personer fra den absolut laveste samfundsklasse. Det er oplagt at tænke, at manden har været skærvesamler, da man på marken kan se samlede bunker af sten og ligeledes kan se, at manden har tabt nogle sten lige hvor han er faldet om. Dette underbygger min teori om, at de er fattige. At være skærve-samler, var virkeligt et arbejde for proletariatet. I baggrunden af billedet er en gård, ellers er der intet andet en den stenede, golde mark og den overskyede grå himmel. Handlingen i maleriet synes at være, at den aldrende mand har gået og samlet sten, og lige pludseligt er faldet om. Om han så er død, døende, eller
Forladt

Forladt

• På billedet ses en kvinde med et lille barn på armen og et lidt ældre barn op ad sit ben. Kvinden er placeret midt i billedet. Det tydeligt at kvinden og børnene er fattige, da deres tøj er slidt og beskidt.
• der er en midterkomposition; kvinden er placeret i billedets lodrette midterakse.
• Kvinden er i centrum – også for børnene. Hun er deres eneste holdepunkt – midtpunktet i deres liv.
• Der mest vægt i højre side af billedet, hvor kvinden hælder sit hoved til højre og begge børn er placeret i den side.
• Det gyldne snit kredser om kvindens mave, hvilket kunne symbolisere, at et nyt barn er på vej. Netop fordi der er så meget fokus på børnenes kærlighed til hende.
• Kvindens blik ser forskræmt og sørgmodigt ud, som hvis hun kigger på en person, der vil hende noget ondt. Barnets blik fortæller også at de ikke bare kigger lige ud i luften – men kigger på noget bestemt. Det kunne godt se ud som om kvinden kigger opad (der er en smule af hendes øjenhvide under hendes øjne) – så man kunne godt tolke at hun kigger på en mand, da mænd typisk er højere end kvinder. Desuden klynger barnet sig op ad modernes ben på en måde, som han nærmest gemmer sig bag hendes ben.
• SOCIALREALISME!
 
Panel title
Antal besøg: 42

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,74377799034119sekunder